21.10.2021 г.

Сметната палата прие докладите за резултатите от осъществения контрол за  изпълнението на препоръките по 7 одита на изпълнението. С одитите са обхванати области от голямо значение за живота на гражданите, като (осигуряване на транспортна свързаност в Северозападния регион на България; облекчаване на административната тежест в туризма и земеделието; опазване и съхранение на недвижимото културно наследство; осигуряване на качеството на атмосферния въздух в големите градове; и др.) и изпълнението на препоръките, дадени в резултат на тези одити, може пряко да допринесе за подобряването на публичните дейности и услуги в тези области.

Задължение на ръководителите, към които са отправени препоръките, е да уведомят в срок Сметната палата за предприетите от тях действия по изпълнението им в съответствие с чл. 50, ал. 2 от Закона за Сметната палата.     

В резултат от осъществения контрол се  установи, че одитираните организации са изпълнили общо едва 33 на сто от препоръките, които Сметната палата е дала при седемте одита на изпълнението. Институцията цени всяко усилие на одитираните организации за изпълнение на препоръките – частично и като започнат процес, но ефектът и въздействието, който цели, се осъществяват само с цялостното им изпълнение.

Съгласно  чл. 50, ал. 3 от Закона за Сметната палата, при неизпълнение на препоръките, Сметната палата  има право и изпраща доклади с предложения за предприемане на действия до Народното събрание, Министерския съвет или на общинския съвет, а на основание чл. 60 от същия закон – оповестява неизпълнението на препоръките чрез интернет страницата си.

Без желанието и съдействието на одитираните организации да подобрят управлението на публичните ресурси, ефективността и ефикасността в публичния сектор ще останат само добро пожелание.

Сметната палата ще продължи усилията си чрез следващи проверки на място да осъществи контрол за изпълнението на препоръките си, за да се постигне подобряване на отчетността и прозрачността в интерес на цялото общество.  

Ето какво установиха проверките за изпълнение на препоръките, дадени по следните одити на изпълнението:

- „Ефективност на дейността по събиране на публичните държавни вземания в Националната агенция за приходите“ за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2016 г. На изпълнителния директор на Националната агенция за приходите са дадени единадесет препоръки, от които изцяло са изпълнени 2. Срокът за изпълнението им е бил 31.12.2020г. Не е изпратена информация до председателя на Сметната палата за предприетите действия, с което не са спазени изискванията на чл. 50, ал. 2 от Закона за Сметната палата. Сред неизпълнените препоръките е - да се разработи и утвърди методика за анализ на данъчните несъответствия на национално ниво, с цел осигуряване на периодично наблюдение и съпоставимост на резултатите от анализа на данъчните несъответствия. Това ще даде възможност за оценка на данъчните липси от ДДС.

- „Ефективност и ефикасност на мерките, предприети от националните и местните власти за борба срещу основните източници на замърсяване на атмосферния въздух в големите градове” за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2016 г.  От дадените двадесет и четири препоръки, са изпълнени петнадесет. Не са изпълнени препоръки от: министъра на околната среда и водите,  изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда, Регионална инспекция по околната среда и водите - Стара Загора, а софийската инспекция е изпълнила частично препоръката. Район за оценка и управление на качеството на атмосферния въздух - Стара Загора не изпълнява задълженията на регионален диспечерски пункт за Район за оценка и управление на качеството на атмосферния въздух „Югоизточен“, каквато е препоръката. Не е изпълнена препоръката за осигуряване на финансиране на нова апаратура, за да се преустанови прекъсването на режима на работата на автоматичните измервателни станции, поради технически проблеми и с цел осигуряването на постоянен режим на работа на пунктовете за мониторинг. Частично е изпълнена препоръката за организирането на национална кампания по медиите за осъществяване на ефективна информираност на населението за качеството на атмосферния въздух и предприемане на мерки за предотвратяване на замърсяванията, с цел превенция на заболеваемостта от замърсяване на въздуха.

- „Оптимизиране на транспортната свързаност на областите в Северозападния регион“ за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2016 г. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията от 5 препоръки не е изпълнил изцяло нито една. Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ от три препоръки е изпълнил една.

Сметната палата е дала 3 препоръки на всеки от кметовете на проверените 19 общини, от тях само 3-ма или 17 на сто са изпълнили всички препоръки. Девет общини - 50 на сто от проверените, не са изпълнили нито една препоръка. Изпълнението на препоръките е трябвало да доведе до по-добри и по-рентабилни транспортни връзки, като се подобри нормативната уредба, уеднаквят се разнородните практики и се създаде единна публична електронна платформа с транспортните връзки за отделните населени места въз основа на трите вида транспортни схеми и др. Срокът за изпълнението на препоръките е изтекъл в края на 2018 г. Само Община Троян е уведомила Сметната палата за предприетите действия.

-  Мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г.  за периода от 01.01.2015 г. до 30.06.2017 г. На министъра на земеделието, храните и горите и изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“-Разплащателна агенция, са дадени десет препоръки, изпълнени са две. Изпълнена е например препоръката за изграждане на единна информационна система с осигурен достъп на заинтересованите лица, съдържаща информация за всички оператори в система на контрол, както и всички производствени единици в стопанството. Но не е изпълнена препоръката за изграждането на информационен модул за мониторинг.

- „Ефективност на управлението на мрежата НАТУРА 2000 с цел защита на околната среда и местното население в зоните от мрежата“ за периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2018 г. От дадените на министъра на околната среда и водите девет препоръки, изцяло са изпълнени две препоръки. Към министъра на земеделието храните и горите препоръките са две, едната е изпълнена. Срокът е бил 31.12.2020 г.

Все още предстои разработването на Национален план за опазване на биологичното разнообразие 2021-2024 г. Предвид забавянето на нормативни промени, е взето решение в спешен порядък да бъде възложено разработването на подробни и специфични за защитените зони цели, които да се използват за разработването на плановете за управление на защитените зони.

- „Условия за балансирано и устойчиво регионално развитие“ за периода от 01.01.2012 г. до 31.12.2016 г.  На министъра на регионалното развитие и благоустройството са дадени седем препоръки, от тях е изпълнена една. Срокът за изпълнение на препоръките е бил до 31.12.2019 г. Министърът не е уведомил Сметната палата за предприетите мерки. Сред неизпълнените препоръки е предприемането на действия за създаване на надеждна управленска система за наблюдението и оценката на изпълнението на стратегии и проекти.

„Прозрачност и публичност в дейността на държавната администрация и достъп до обществена информация” за периода от 01.01.2016 г. до 30.06.2018 г.  От дадените осем препоръки към министър-председателя на Република България, са изпълнени шест препоръки. От десет препоръки към председателя на ДАЕУ, осем са изпълнени. Срокът за изпълнение на препоръките е до 30.06.2020 г. за министър-председателя на Република България и до 31.03.2020 г. за председателя на Държавната агенция „Електронно управление“. Сметната палата е уведомена с писма за предприетите действия.

С одита и изпълнените препоръки е допринесено за подобряване на прозрачността на администрациите. В 12 министерства, или 70 на сто от проучените административни структури, са определени ред и отговорни длъжностни лица по публикуване на обществена информация. В три министерства или 18 на сто, в хода на одита са предприети действия за създаването на  вътрешен ред. Не е изпълнена препоръката, с която се цели осигуряването на своевременна и адекватна организация за докладване на информацията за повторно използване, предоставяна от организациите от обществения сектор.