12.05.2014 г.

Госпожо Руменова, от няколко дни сте председател на Сметната палата. Какво заварихте при влизането си?
- Рано е да кажа какво съм заварила. Виждам позитивно настроени към мен хора. Сигурно има и такива, които съжаляват за моето избиране, но все още не съм ги срещнала. Откакто съм в палатата, се запознавам със състоянието й. За малкото време видях, че най-важното - одитната дейност, продължава. Все още нямам конкретни данни, защото съм поръчала на всички отдели справки и чакам да ми ги изготвят. Запознавам се и с администрацията. Въпросът е, че нямам много полезни ходове в момента, тъй като нещата, които трябва да свършим, ще се решават от колегията. Надявам се тя да бъде гласувана възможно най-бързо. Заради предстоящите избори обаче това се оказва много сложно упражнение и може да се наложи да изчакаме да минат.

- Ясни ли са вече имената на хората, които ще влязат във вашия екип?
- Не. Имам идеи, но през следващите дни ще ги конкретизирам и ще спазя законовия срок от 14 дни. До 14 май ще внеса предложенията си в парламента. Искам да работя с професионалисти. С хора, които са способни да вземат самостоятелни решения и могат да ги отстояват. Искрено се надявам да успея да убедя депутатите, че в екипа ми трябва да има и хора, които са работили в палатата. Одитният орган трябва много бързо да започне да действа, а дейността е доста специфична. Затова не е добре да има изцяло нов екип, тъй като ще му отнеме много време да се запознае с работата. С подготвен екип ще има бърза приемственост.

- След като парламентът гласува назначаването ви, се чуха критики, че сте избрана по политически причини. Как ще коментирате тези нападки?
- Това е стандартна и емоционална реакция. Бившият председател на палатата Валери Димитров е бил член на НДСВ, бил е и председател на комисия в Народното събрание и е изцяло политическо лице. Това допреди няколко дни не създаваше поводи за драми. Аз никога през живота си не съм членувала в партия и най-„тъмното“ петно, което ми се приписва, е, че съм била съветничка на Сергей Станишев. Да, съветвала съм го, когато беше министър-председател. Не съм работила през нито един ден от живота си като съветник в партийната централа на БСП, така че в тази посока нямам никакви притеснения.
Според мен Сметната палата получи напълно безпартиен човек и може би именно това е един от мотивите да бъда избрана за този пост. Някак съм успяла да изградя успешна кариера без политическа намеса.

- Обявихте, че ще направите ревизия на работата на предходното ръководство, на какво ще акцентирате?
- Без да видим базата, на която стъпваме, няма начин да тръгнем напред. Неколкократно изразих учудването си от харченето на бюджета на палатата. Оказа се, че при едноличен одитор и двама заместници, при изваждането на половината общини от обхвата на проверките и при ликвидирането на териториалните дирекции се е харчел бюджет, по-висок от този при управлението от 11-членната колегия. Необяснимо е и ще го проверя. До мен достигнаха и слухове, че са изплащани значителни обезщетения без основание. Това също ще бъде проверено. Ще проследим и материалното състояние на палатата, условията на труд и административния капацитет. Виждам, че в администрацията има какво да се направи. По време на 11- членната колегия в някои от звената работеха по двама души, а сега намирам в тях шестима служители.

- Значи ли това, че администрацията е раздута и предстоят съкращения?
- Ще се наложи оптимизация, няма как. Още повече че трябва да мислим за възнагражденията на одиторите. Те са едни от най-ниските в държавната администрация и не са актуализирани от 2008 г. Освен това в Сметната палата се е поддържал висок брой незаети работни места, които стоят празни с години. Ако е за една година, има логика, но когато са поддържани 100 свободни места шест години, това не е пример за добър мениджмънт. Тази част от фонда за заплати би могла да бъде преразчетена за повишаване на възнагражденията на хората. Много е важно служителите, които работят тук, да получават заплата, която съответства на отговорностите им. Не може да изпратиш одитор, който да одитира служител с два пъти по-висока заплата от неговата.

- А ще има ли закриване на едни отдели и откриване на други?
- Поръчала съм на всички отдели да ми направят справка кой какво работи. Например в счетоводството има 11 души и искам да знам с какво се занимават. Извършването на една и съща дейност от трима души не е необходимо. Сметната палата е много статична фигура. Тя няма производство и дейност, която да изисква сериозно оперативно счетоводство, каквото има в едно предприятие. Струва ми се, че щатът там е раздут. Може и да греша. Като получа справките, ще стане ясно.
Но да се върна на фонда за работна заплата. Научих, че сумите, които са оставали неизразходвани, са раздавани като допълнително материално стимулиране. Не че не трябва да има ДМС-та, напротив. Но смятам, че начинът на раздаване не е правилен. Когато поддържаш високо ниво на незаетост и паричен фонд за него, а в същото време хората са с ниски възнаграждения, е много лесно персоналът да се манипулира. Така одитор или служител, който ти харесва, получава бонус, и обратното. Това свежда до минимум обективността при разпределянето на средствата.

- Заварихте ли назначения на хора, близки до бившето ръководство, и ще има ли рокади сред чиновниците?
- Чувам, че има такива. Познавам значителна част от хората, защото и преди съм работила с тях, но има и нови. При предишната конфигурация на управление не ме учудва, че има такива назначения. Това обаче не означава, че тези хора ще си тръгнат. Няма да приложа подхода, че този е племенник на Иванов и трябва да бъде махнат. Искам да разбера всички служители с какво се занимават и ако работят наистина, за мен няма проблем да останат.

- А ще обявите ли публично проверката, която ще направите?
- Каквито и проверки да направя аз, ще се приеме, че изпълнявам политическа поръчка, ако бъдат оповестени от мен. Затова се надявам парламентът да създаде независима експертна комисия, която да направи отделен преглед на състоянието на палатата. Така публично ще може да се обяви как тя е работила и е била управлявана. А това, което аз съм поръчала, е с цел да мога да видя цялостната картина и да избегна всички отрицателни неща, които може да изникнат в бъдеще.

- Очаквате ли да намерите пробойни и дупки?
- Категорично да. Очаквам да има пробойни и дупки. Никога не съм била привърженик на едноличния модел на управление на каквото и да било. Няма как един човек да знае всичко. Не може също да има дирекция със 150 души и да очакваме особено качество от работата им, когато тя се контролира от един човек.

- При обсъждането на новия закон бе коментирано, че в стария си вид одитите не са били достатъчно дискутирани. Сега с новите правила те трябва да се одобряват с мнозинство. Ще стане ли по-прозрачна Сметната палата?
- Гласуването с мнозинство е голяма стъпка напред. Още в Народното събрание казах, че има добра основа за публичност, и ще работя тя да се усъвършенства. За съжаление през последните месеци предишното ръководство представи Сметната палата в изключително негативен аспект. Чухме епитети и негативни квалификации. Това заедно с принципното неглижиране на Сметната палата доведе до срив на авторитета й. Мой приоритет е той да бъде възстановен.

- В дискусията за закона имаше упреци, че с новите правила одитният орган ще се превърне в партийна слугиня.
- По-добър пример за слугиня от изнесените поръчкови доклади за МВР и Авиоотряд 28 няма. Все още не съм се запознала с цялостната дейност и не знам дали има други подобни доклади, но колегията ще обърне внимание. Освен това изключително много ще държа на аналитичната дейност и ще създам звено за това. Сегашната информация, която палатата събира, е по-скоро статистическа. Бившият председател каза на едно от заседанията на бюджетната комисия в парламента, че Сметната палата не е аналитичен орган. Аз обаче съм на обратното мнение. Най-ценното в дейността Ӝ е, след като се направят констатациите, да има обосновка, какво се случва и какви са тенденциите. Така хората ще разберат не само че сме направили 500 одита, но и какво има в тях. Навремето след един одит и анализ беше променен Законът за държавната собственост.

- Нека обобщим какво следва оттук до края на годината?
- До края на месеца трябва да бъде избрана колегията. След това ще направим основен преглед на одитната дейност. С новия закон се връщат проверките на всички общини и ше бъдем свръхнатоварени. Ще концентрираме всички усилия да спазим годишната програма, защото в средата на 2014 г. не може да правим революционни промени. Ще оптимизираме структурата и начина на работа, защото реката не може да си тече бавно и спокойно. До края на годината предстои да бъдат направени например одити на управлението на административния капацитет в държавните органи, ще проследим изпълнението на мярката за създаване на стопанства на млади фермери на Програмата за развитие на селските райони, изпълнението на Националната програма за интеграция на бежанците в България, ефективността и ефикасността на контролната дейност по безопасност и качество на храните. Одити ще бъдат направени и в „Метрополитен“ ЕАД, Държавен фонд за гарантиране и устойчивост на държавната пенсионна система. Сред предстоящите задачи е и одитът за съответствие на декларираните приходи и реално извършените разходи във връзка с предизборната кампания за членове на Европейския парламент. 

Интервю на Людмила КУЮМДЖИЕВА