24.02.2022 г.

Сметната палата осъществи през 2021 г. планираните 286 финансови одита на годишните финансови отчети на бюджетните организации за 2020 г. Въз основа на тях е изготвен обобщен доклад, който показва, че е значителен броят на изразените  от Сметната палата немодифицирани мнения - 242, т.е. 85% от общия брой изразени мнения. Това означава, че отчетите дават вярна и честна представа за финансовите състояние и резултати на бюджетните организации. Обяснението за тези резултати е възможността, която даде Сметната палата, да се коригират по време на самия финансов одит установените неправилни отчитания, така че отчетите да са надеждна база за вземане на управленски решения на институционално, регионално и национално ниво.

Коригираните с финансовите одити през 2021 г. неправилни отчитания във финансовите отчети на бюджетните организации са в размер на 2,49 млрд. лв.

Благодарение на извършените корекции е изразено квалифицирано мнение по годишните финансови отчети само на 38 бюджетни организации. Квалифицираното мнение означава, че са установени съществени неправилни отчитания в годишните финансови отчети, но с ограничен ефект.

Изразените отрицателни мнения са само 5 (на годишните финансови отчети за 2020 г. на общините Борован, Родопи, Ивайловград, Лесичево и Висше строително училише “Л. Каравелов“), защото в резултат на корекциите броят им е намалял с 95%. Ако не бяха извършени корекциите по време на одитите, Сметната палата би изразила отрицателно мнение по финансовите отчети на 96 бюджетни организации. Отрицателно мнение се формира, когато има съществени неправилни отчитания или пропуски на важна финансова информация, чийто ефект е всеобхватен. Такъв отчет не дава вярна и честна представа за финансовите състояние, резултати от дейността и парични потоци на бюджетната организация.

Сметната палата е отказала да изрази мнение върху годишния финансов отчет на една бюджетна организация (Държавно предприятие "Научно-производствен център").

Обърнато е внимание на част от общините за ползван временен безлихвен заем от сметката за чужди средства. Ползването на заема не съответства на правната рамка.

При финансовите одити на общините са констатирани случаи на несъобразяване със законите и другите нормативни разпоредби и за тях е приложена разпоредбата на чл. 57, ал. 1 от Закона за Сметната палата, като са уведомени съответните компетентни органи (АДФИ – за 64 общини, и Прокуратурата на РБ – за една община) за предприемане на мерки.

В доклада се поставя за поредна година въпросът за риска пред удовлетворяването на високите изисквания от международно признатата рамка за финансово отчитане поради следните обобщени съображения:

-разработване на изискванията за финансова отчетност на бюджетните предприятия на основа на счетоводни стандарти, предназначени за частния сектор;

-липсата на консолидирана рамка за финансово отчитане за сметка на множество общи и индивидуални указания за осъществяване на отчетността.

Сметната палата смята, че България следва да отчита световните и европейските тенденции, свързани с прилагането на Международните счетоводни стандарти за публичния сектор от голям брой държави, както и стремежа за създаване на Европейски счетоводни стандарти за публичния сектор.