11.03.2014 г.

По повод абсолютно неверни твърдения, разпространени по електронна медия, Сметната палата съобщава следното:

          1. Извършване на ремонт на сградата на Сметната палата

Договорът за ремонт на сградата на Сметната палата  е сключен на 21.12.2005 г. след проведена открита процедура по ЗОП. Съгласно условията на обществената поръчка договорът обхваща две дейности – проектиране и извършване на СМР.

За участие в процедурата са подадени 6 оферти, като само две от тях са били отстранени, т.е. в класирането са участвали 4-ма участници. Решението за избор на изпълнител не е обжалвано, като договорът е сключен с класирания на първо място участник.

Договорът не предвижда посочване на крайна обща стойност, тъй като при обществени поръчки за инженеринг (включващи проектиране и строителство), такава стойност не може да бъде предварително уточнена. В договора е фиксирана само цена на проектирането, а изпълнението на СМР е предвидено да се извърши по единични цени, предложени в офертата на определения за изпълнител участник. По тази причина, в информацията за сключения договор, публикувана в Регистъра на обществените поръчки, няма крайна обща стойност на обществената поръчка.

След приключване на изпълнението на целия договор, на база на извършените и приети количества СМР в Регистъра на обществените поръчки е обявена изплатената сума в размер на  9 527 444 лв. без ДДС.

В хода на изпълнението на договора за инженеринг е упражняван строителен надзор от лицензиран външен изпълнител, въз основа на сключен договор. Отделно от това, възложителят е упълномощил  свои представители за приемане  на извършените СМР и за съставяне на протоколи в строителството. Длъжностните лица от Сметната палата, подписвали протоколите за приемане на работата са от отдел “Управление на собствеността”, тъй като същите имат експертиза в областта на строителството. Юристи от Сметната палата не са били натоварени и не са участвали при приемане на работата и при подписване на актовете.

Възлагането и изпълнение на обществената поръчка за ремонта на сградата на Сметната палата е било предмет на проверка както от специалните комисии, назначени от Народното събрание за заверка на годишните финансови отчети на Сметната палата, така и от Звеното за вътрешен одит. Нарушения не са установени.

          2. Разработване и внедряване на административна деловодно-архивна система и интранет портал на Сметната палата

Договорът за възлагане на посочената дейност е сключен след проведена открита процедура по Закона за обществените поръчки. За участие в процедурата е подадена само една оферта и доколкото същата отговаря не изискванията на възложителя, е допусната и класирана на първо място.

Договорът е изпълнен в пълен обем, като всички включени модули на продукта са действащи. След влизане  в сила на новия  Закон за Сметната палата през месец януари  2011 г. организацията на одитната дейност беше изцяло променена. Това обстоятелство, логично наложи преработка на съществуващите модули в интранет портала на Сметната палата и най-вече модула, свързан с одитната дейност. Модулът за класифицирана информация е използван рядко поради малкия обем на този вид информация. Към настоящия момент модулът за одитната дейност е преработен и  функционира, съобразно изискванията на действащия закон.

Ежегодно, Сметната палата сключва договор за следгаранционната поддръжка на модулите, включени в интранет портала на Сметната палата, като модулите, върху които има авторски права на трето лице, в съответствие със закона, се възлагат чрез процедура на договаряне по ЗОП. Съобразно становищата от упражнен предварителен контрол изборът на процедура е законосъобразен.

Звеното за вътрешен одит в Сметната палата е извършило две проверки на възлагането и изпълнението на този договор, като нарушения не са установени.

Проверки са извършвани и от избраните от Народното събрание комисии за заверка на годишните финансови отчети на Сметната палата.

          3. Ползване на специализиран одитен софтуер

През 2012 г. по силата на договор, Сметната палата е получила право на ползване върху 200 бр. лицензи за специализиран одитен софтуер, без да е придобила права на собственост върху продукта.

 На 19.07.2013 г. Сметната палата е подписала договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПАК. Целият изпълняван проект, който включва провеждане на общо 56 обучения в различни области, свързани с одитната дейност, e на обща стойност 2 153 256,23 лв. Само една от общо седемте дейности по проекта е свързана с въвеждане на Наръчника за прилагане на МСВОИ и одитната дейност  в специализиран одитен софтуер, ползван от Сметната палата и провеждане на 18 бр. обучения.  Стойността на тази дейност в рамките на проекта е 451 796,70 лв. без ДДС. Поради наличието на изключителни права за разпространение, поддръжка и обучение за специализирания одитен софтуер, носител на които е едно лице, възлагането на посочената дейност по проекта е предвидено да се извърши чрез процедура на договаряне по ЗОП.

Управляващият орган на ОПАК, както и Агенцията по обществени поръчки в рамките на упражнен предварителен контрол са потвърдили законосъобразността в избора на процедура.

Възлагането на дейности по проекта на лице, което има изключителни права върху софтуерен продукт, с който Сметната палата разполага, не нарушава правила на ОПАК. Това е потвърдено още преди подписването на договора за безвъзмездна финансова помощ по ОПАК, както с експертно становище на външен експерт – професор по право, така и от органите на НАП и от Управляващия орган.

           4. Наръчник за прилагане на Международните стандарти на Върховните одитни институции /МСВОИ/ и одитната дейност на Сметната палата

Сметната палата има приет наръчник за одитната дейност от 2009 г., който е подготвян в продължение на повече от 3 години. Този наръчник не е отменен и продължава да се прилага, доколкото не противоречи на новите МСВОИ. В момента предстои окончателното приемане на изцяло нов наръчник за прилагане на МСВОИ, който се състои от 4 модула. Три от тях са приети и се тестват. Това са модулите за одити на изпълнението, финансови одити и модулът, съдържащ правила за разкриване на измами. 2/3 от модула за одити на съответствието е приет за тестване. 

Подготовката на новия наръчник не е продължила повече от подготовката на предишния наръчник.

          5. Брой извършени одити

През 2011 г., след влизането в сила на настоящия закон, са довършени и издадени 108 одитни доклада. Наред с това, за периода 2011-2013 г. са извършени над 400 одита, като в това число не влизат финансовите одити за заверка на годишните финансови отчети, които са средно 200 бр. годишно. Информацията за това е публично достъпна в програмите за одитната дейност и в отчетите на Сметната палата, публикувани на нейната интернет страница.

         6. Обезщетения за ръководството на Сметната палата

 През 2010 г., преди влизане в сила на настоящия Закон за Сметната палата, със свое решение (№ 133/20.05.2010 г.) Сметната палата промени Вътрешните правила за работна заплата, като предвиди при предсрочно прекратяване на мандата на членовете на Сметната палата да им бъде изплатено възнаграждение в размер на шест брутни заплати. В тази връзка, решение за предвиждане на обезщетения за ръководството на Сметната палата при предсрочно прекратяване на мандата, извън хипотезите по закон, не е прецедент.

Във връзка с взимане на посоченото по-горе решение през 2010 г. е изискано становище от външен експерт-професор по трудово право относно възможността за получаване на обезщетение. В становището се посочва, че решението е законосъобразно предвид факта, че членовете на Сметната палата (към настоящия момент председател и заместник-председатели) се избират от Народното събрание, но вида на правоотношението им е по Кодекса на труда. Така, в рамките на управленска автономия на Сметната палата и при наличие на средства по бюджета, се приема за допустимо да се определя размер на обезщетение при прекратяване на правоотношенията.

Към настоящия момент Законът за Сметната палата урежда основните възнаграждения на председателя и заместник-председателите, като допълнителните възнаграждения  и обезщетенията се уреждат от Вътрешни правила за работна заплата. Самите правила се приемат с единодушие от Сметната палата. В този смисъл, не е налице пречка вътрешните правила да предвидят и обезщетение при предсрочно прекратяване на мандата на ръководните органи на Сметната палата, извън допустимите по закон хипотези.

          7. Относно изплащане на допълнително материално стимулиране

Както и друг път е посочвано, в Сметната палата не са раздавани допълнителни материални стимули, извън формираната съгласно Вътрешни правила за работна заплата брутна работна заплата. Съгласно тези правила  брутната работна заплата се състои от: основна месечна заплата и допълнителни трудови възнаграждения.

Брутната работна заплата на служителите се формира на основание чл. 31 ал. 2 от Закон за Сметната палата, според който работещите в Сметната палата могат да получават допълнителни възнаграждения за постигнати резултати по ред, установен със закон или с акт на Министерския съвет или с вътрешните правила за работната заплата. Въз основа на този законов текст са разработени цитираните по-горе Вътрешни правила за работна заплата, които са в сила от 01.04.2012 г.

Индивидуалният размер на допълнителното възнаграждение се определя, като се отчита натовареността на служителите и оценката от ежегодното атестиране въз основа на Правилник за подбор, назначаване, обучение, оценка на трудовото изпълнение и професионалното развитие на одиторите и служителите на Сметната палата и се изплаща само при постигнати икономии за всяко тримесечие по параграф 01 “Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения” и по параграф 02 “Други възнаграждения и плащания за персонал”.

Следва да се има предвид и фактът, че дейността на Сметната палата през 2013 г. се осъществява с около 100 служители по-малко от предвидените по щатно разписание. Причината за това е, че политиката на ръководството на Сметната палата е всички нейни служители да са високо квалифицирани, силно натоварени и съответно подходящо мотивирани, за да осъществяват отговорно и професионално контролната дейност на институцията, която одитира целия публичен сектор и съдейства за правилното управление на огромни бюджети и имущество.

Въпреки, че служителите на Сметната палата не са държавни служители и за тях важи специалния Закон за Сметната палата, е спазено и ограничението в чл. 67, ал. 9 на Закона за държавния служител разходите за допълнителни възнаграждения да не надхвърлят 30 на сто от разходите за заплати, възнаграждения и задължителни осигурителни вноски по бюджетите на разпоредителите с бюджетни кредити. 

Следва да се има предвид, че средната брутна работна заплата е около 1500 лв.

          8. Издадени разпореждания по одитния доклад за дейността на Авиотряд 28

С Разпореждане № 323 от 19.12.2013 г. на председателя на Сметна палата е издаден окончателен одитен доклад за извършен одит на заявяването и изпълнението на полети от Авиоотряд 28 за периода от 01.08.2009 г. до 31.03.2013 г.

В доклада се съдържа констатация, че за изпълнение на полети за нуждите на Българската федерация по мотоциклетизъм са изпратени писма за безвъзмездно предоставяне на въздухоплавателно средство във връзка с провеждани световни шампионати. Полетите са платени от бюджета на администрацията на Министерски съвет. В изводите на доклада е посочено, че полетите са незаконосъобразни и са платени от администрацията на Министерски съвет, вместо от ползвателя на услугата.

Във връзка с възникнало съмнение за наличие на причинена вреда на бюджета на Министерския съвет и след изразено правно становище в този смисъл, с Разпореждане № 004 от 13.01.2013 г. председателят на Сметната палата отменя Разпореждане № 323 от 19.12.2013 г. и изменя посочената по-горе констатация като се допълва заключение за нанесена вреда.

Измененият одитен доклад е връчен на настоящия и на бившия министър-председател с оглед изразяване на становище.

Въз основа на постъпило в законоустановения срок възражение от бившия министър-председател и представени доказателства за възстановяване от БФМ на средствата за извършените полети, с Разпореждане № 26 от 04.02.2014 г. одитния доклад е окончателно издаден, като в него не се съдържа констатация за вреда, тъй като същата е възстановена до приключване на одита.