24.08.2022 г.

Сметната палата прие докладите за резултатите от последващ контрол на препоръките, които е дала, по 8 одита на изпълнението. С тези одити са обхванати публични дейности и услуги от голямо значение за живота на гражданите – въвеждането на електронното здравеопазване, мерките срещу замърсяването на атмосферния въздух, облекчаването на административната тежест върху земеделските производители, публичността и прозрачността на държавната администрация, ефективното усвояване на средствата по три оперативни програми. Препоръките на Сметната палата целят подобрения в тези области, затова тяхното изпълнение води до реални ползи за обществото.
Шест от проверките за последващ контрол на  препоръките са повторни, тъй като при първата проверка не са били изпълнени дадените препоръки. В тези случаи Сметната палата предприема следващи проверки, докато установи, че одитираните организации са взели необходимите мерки за подобряване на управлението на публичните средства и дейности.

При проверките се  установи, че одитираните организации са изпълнили изцяло общо над 70 % от препоръките, които Сметната палата е дала при осемте одита на изпълнението. Останалите 30 процента от  са изпълнени частично или процесът на изпълнение продължава.  Институцията цени всяко усилие на одитираните организации за изпълнение на препоръките – частично и като започнат процес, но ефектът и въздействието, който цели, се постигат и гарантират при цялостното им изпълнение.

Съгласно Закона за Сметната палата, при неизпълнение на препоръките, Сметната палата  има право и изпраща доклади с предложения за предприемане на действия до Народното събрание, Министерския съвет или на общинския съвет, и оповестява неизпълнението на препоръките чрез интернет страницата си.

В резултат от изпълнението на препоръките  на Сметната палата при посочените одити на изпълнението е постигнато:

1. Одит „Електронно здравеопазване“ за периода от 01.01.2012 г. до 30.06.2016 г.  

 -  Очертана е ясно отговорността на институциите за изграждането на електронно здравно досие, електронно направление, електронна рецепта, национален здравен портал и др.;

- Мерките за създаване на електронно здравно досие, електронното направление, електронната рецепта и другите софтуерни приложения за комплексно обработване на данни в реално време са включени в проекта на Стратегия за електронно здравеопазване 2021-2027 г. и плана за действие към нея. Разработена е Пътна карта за изпълнение на Националната стратегия за електронно здравеопазване (2021-2027) за периода 2021-2023 г. с мерки за изпълнение на целите, отговорните институции и необходимия  финансов ресурс.

- Разширен е обхватът на информацията за промени на данните за здравноосигурените лица в Персонализираната информационна система на НЗОК;

- В процес на изграждане е подсистемата за събиране на информация от лечебните заведения за болнична и извънболнична помощ към националната здравно-информационна система. Данните за събития по хоспитализация/дехоспитализация, извършени дейности и направените разходи за лечение по видове ще се подават в реално време или периодично чрез използваните в лечебните заведения програмни продукти.

- Към 31.03.2022 г. здравно-информационният портал е разработен и достъпен на адрес www.his.bg, макар, че част от част от неговите рубрики и функционалности предстои да бъдат развивани и надграждани.

2. Одит „Ефективност и ефикасност на мерките, предприети от националните и местните власти за борба срещу основните източници на замърсяване на атмосферния въздух в големите градове” за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2016 г.

- Постоянно действаща междуведомствена работна група ще извърши преглед на разположението на пунктовете за контрол на качеството на атмосферния въздух и при необходимост съответната РИОСВ ще предлага преместването на пункт или откриването на нов в едномесечен срок;

- РИОСВ – София вече е разработила зимен и летен доклад за периода 2020-2021 г. за състоянието на качеството на атмосферния въздух - КАВ по показатели фини прахови частици. Такива доклади не са правени въпреки изискванията;

- Осигурено е финансиране за нова апаратура на пунктовете за мониторинг, с което ще се преодолеят прекъсвания на режима на работата на автоматичните измервателни станции поради остаряло оборудване;

- МОСВ вече представя информация за състоянието на атмосферния въздух в нов информационен ежедневен бюлетин.;

-За насърчаване на екологичното мислене е издаден „Зелен буквар“, а по национални медии ще бъдат излъчени видео клипове.

3. Одит „Ефективност на предприетите мерки за облекчаване на административната тежест върху земеделските производители” за периода от 01.01.2015 г. до 30.06.2018 г.

- Облекчено е кандидатстването за кредит на земеделските производители по „Кредитната схема за инвестиции в селското стопанство“, като е отпаднало изискването за предоставяне на удостоверение за липсата на тежести върху техниката, предмет на искания преференциален инвестиционен кредит, тъй като проверката вече се извършва служебно от Дързавен фонд „Земеделие“. За целта на Държавен фонд „Земеделие“ е осигурен реален достъп до данни от Централния регистър на особените залози чрез междурегистров обмен RegiX.

- В процес на изпълнение е договор за „Разработване на Интегрирана информационна система за пространствени и регистрови данни за изпълнение функциите на МЗХГ“. В нея е предвидено интегриране на електронни административни услуги за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, за регистър на тютюнопроизводителите и за регистър на лицата с разрешение за изкупуване на суров тютюн. След приключване на договора електронните административни услуги ще бъдат достъпни за гражданите чрез публичния портал на системата.

4. „Ефективност на мерките и дейностите за подобряване на управлението на битовите отпадъци, финансирани по Оперативна програма „Околна среда“ 2014 - 2020 г.“, за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г.

- Управляващият орган на Оперативна програма „Околна среда“ 2014 - 2020 е актуализирал правилата и процедурите за изпълнение на програмата. Обхващат се дейностите по мониторинг и контрол на рисковите проекти, регламентирани са проверките на място; въвеждат се и се уеднаквяват процедурите за администриране на сигнали и нередности.

- Въведени са контролни дейности, като всички документи към сигнали за нередности да са въвеждат в ИСУН 2020 и е осигурена надеждна одитна следа за проследяване на предприетите действия по сигналите за нередности.

5. „Ефективност на изпълнение на Оперативна програма „Добро управление“ - ос 1 „Административно обслужване и е-управление“, за периода от 01.01.2017 г. до 30.06.2019 г.

- Управляващият орган на Оперативна програма „Добро управление“ 2014-2020 е актуализирал правилата и процедурите за изпълнение на програмата: регламентирано е осъществяването на проверките на място; дейности във връзка със сигналите за нередности, контрол на извършените за тях проверки, докладване и др.;

- Разработени са анализ и риск-регистър по проекти и план за намаляване на риска от загуба на средства и неизпълнение на индикатори с цел ефективно управление на риска от забавяне на дейностите и усвояването на средства по програмата; прекратени са договорите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, за които е сигурно, че няма да бъдат изпълнени до края на програмния период; намален е бюджетът по приоритетната ос и през 2022 г. е открита процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на бенефициент с висока проектна готовност възможност за ефективно изпълнение на сключения договор.

6. „Ефективност на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г. в изграждане и модернизиране на научноизследователската инфраструктура“ за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2019 г.  Въведена е процедура за сроков контрол, като успешното й прилагане предполага осъществяване на преглед на напредъка по изпълнението на дейностите по извършваните проверки по постъпилите сигнали за нередности, спазване на нормативно установените срокове за приключване на процедурите по администриране на сигнали за нередности.

7. „Мониторинг и оценка на Оперативна програма „Околна среда“ 2014 – 2020 г.“

Актуализирана е вътрешната нормативна уредба, като е въведен ред за регулярен преглед на изпълнението на ключовите проекти за постигане на целите на оперативната програма, включително докладване на заседания на Комитета за наблюдение (КН);

Извършен е преглед, анализ и актуализация на Системите за управление и контрол по отношение на структурните звена в главната дирекция, ангажирани с мониторинг и оценка, така че да няма дублиране на функции. Утвърден е ред за въвеждане на цялата кореспонденция с Министерство на финансите в ИСУН 2020, с цел оптимизиране на контролните дейности, извършвани на хартиен носител. Осигурен е контрол за оценка на рисковете и периодичното им преразглеждане на ниво управляващ орган, оперативна програма, включително риска от измами. Осигурено е междинно отчитане на индикаторите по проектите в тримесечните доклади по напредъка.

8. Одит „Прозрачност и публичност в дейността на държавната администрация и достъп до обществена информация” за периода от 01.01.2016 г. до 30.06.2018 г.

Предприети са мерки за адекватно администриране на Портала за консултативните съвети, като са определени срокове и формат за публикуване на информацията на него.

Сметната палата се радва, че с тези одити е дала тласък за промени към по-ефективно управление в публичния сектор и за модернизиране на жизненоважни сфери, и процесът вече е необратим.