28.07.2015

С председателя на Сметната палата Цветан Цветков разговаря Румяна Денчева  

- Какво неизвестно и скандално ще кажете с одита на надзора в БНБ заради КТБ, г-н Цветков? Парламентът удължи срока до 1 октомври.

- На 1 октомври ще дадем вярна, точна и пълна картина за състоянието на банковия надзор. Одитът ще помогне да се отговори на въпроса дали гражданите и институциите могат да имат доверие на банковия надзор.

- Как ще правите оценката, тя не е рутинна за вас?

- Имаме надеждна методика, съобразена с български и международни стандарти. Първият отговор ще е на въпроса доколко правилно е организиран надзорът в рамките на законодателството. А вторият - дали написаното на книга е спазено на практика. По първоначални данни, моделът е бил добър, но през последните години

банковият надзор

не е бил ефективен,

имало е доста пропуски

- Ако е имало схема за умишлен фалит на КТБ, ще я откриете ли, като нямате разследващи функции?

- Наистина Сметната палата, както и повечето такива контролни институции по света, няма право да разследва. Самата КТБ като банка е извън обхвата ни. Ние проверяваме БНБ, а не частни банки.

- След всеки одит, давате препоръки. След този, ще предпишете ли държавни и общински фирми да не държат парите си в една банка и ще има ли ефект?

- Има регулация, която определя реда за управление на финансовите ресурси на търговските дружества. Това, което ние можем да направим и да проверим дали се спазва.

- Само толкова?При КТБ бе очевадно, че наредбата не се спазваше.

- Вие ми давате идея за тематичен одит доколко се прилагат определени норми от законодателството. Правили сме такива - например за общинската собственост. Помните ли, че тогава установихме как общини участват в дружества с апорт на имущество, след това дружеството си вдига капитала, а общината става миноритар и губи контрола. Тогава дадохме препоръка за промяна в закона.

- И изчезна ли тази схема?

- Ограничи се приложението ѝ. Имахме и много одити за използването напарите от такса смет и установихме много нарушения. Дадохме препоръки за законови промени. След което бе приет от парламента закон за публичните финанси. Така че една

препоръка може просто да се напише, а може да се превърне в нещо работещо

Например при енергийния одит дадохме препоръки, при този за лекарственото ценообразуване също. Не знам защо те не бяха приети.

- Идват избори. Имате ли вече обаждания по телефона да проверите един или друг кандидат-кмет, или цяла община?

- Няма такива обаждания. Отдавна.

- Вече има други начини да се дават поръчки ли?

- (Смях.) Не, просто политическият елит вече знае как работим - по годишна програма, която се приема от целия състав- председател, двама заместник-председатели и членове. Единственият начин да ни се възложи нещо извън нея е с решение на парламента. И то не повече от пет одита за година. При това - мотивирани, с аргументи. Така че,

не работим по поръчка, за да ни се каже: проверете този, или онзи Програмата ни е ясна.

- Правите я след анализ на риска. Който все сочи, че обществените поръчки са такава зона, и ... нищо.

- Има негативни практики там, така е. Ние ги констатираме, парламентът ни даде и право да налагме и глоби на възложителите. Но честите промени в закона отварят възможности за нови нарушения. Затова устойчивост на правната уредба би повишила ефекта от усилията ни.

- Има ли и друг изход?

- Да работим с гражданското общество и с вас, медиите. Всеки наш одит е публичен. Всяка гражданска организация и отделен гражданин може да ги види. И да упражни правото си на контрол и на натиск. Това често се случва с общински проверки. Звънят ни съветници и питат кога ще приключи проверката на тяхната община, за да има съответни действия.

- Лошо ли е скроен законът за публичност на имотите на властта, та от години само гледаме как елитът ни си богатее...

- По закон ние трябва да съпоставим данните, които се подават в декларациите, с информацията от публичните регистри- Агенция по вписвания, НАП, КАТ... Подчертавам - само в публичните регистри. Не можем да правим съпоставка дали някой има имот, който се води на името на свързани с него лица

Нямаме и достъп до банковата тайна, което означава, че трябва да приемем за истина данните за депозитите и кредитите, вписани в декларацията. Правомощията ни са малко или много осакатени, затова се получава така. Затова и се включихме в разработването на закона за новото звено за борба с корупцията. Всички контролни институции трябва да работят заедно, за да са ефективни.

- Дисциплинираха ли се финансово партиите ни?

- Да, особено парламентарно представените и тези, които получават бюджетни субсидии. Финансовите им отчети са професионално направени. Промени се и начинът на управление на имуществото им - няма ги познатите от миналото преотдавания под наем на магазини, аптеки, клубове... За съжаление,

останалите партии си стоят на аматьорско ниво- закъсняват, правят нарушения.

- Кои пари се управляват по - ефективно - тези от българския бюджет, или от еврофондовете?

- Трудно ми е да направя такова сравнение. Проблемът при управлението и на едните, и на другите остава не законосъобразността, а ефективността. Да, вярно, спазват се правилата, но е важна и ползата за хората.

- Къде ще търсите отговор на този въпрос до края на тази година?

- Има планирани проверки на парламента и на Министерския съвет. Те се правят след края на всеки мандат. През миналата година приключи мандатът на 42-ия парламент, както и на няколко правителства. Ще влезем и в НИМ, където проверката ще тече заедно с културното министерство. В музея има богат фонд от национално богатство. Редно е да ги проверим.

- Приключи ли в Сметната палата ”битката на моделите” - колективен орган ли да е, да не е ли?

- Силно се надявам да е приключила. Впрочем тя е с дълга история. Преди да се приеме Законът за Сметната палата от 1995 г. се е водил спор дали тя да е одитна институция, или да е финансов съд.

- И се сгреши, трябваше да е финансов съд...

- До 1947 г. палатата е имала правомощията и на на юрисдикция, и наказателна процедура. Имало е искове, прокурор, арбитраж. Дори е имало предварителен контрол върху бюджетните разходи.

- Работещ ли е избраният сега модел?

- Работещ е! Имаме разписани правила за одит. Те са строго разписани,

няма никакви импровизации

и творчески вдъхновения

на одитори. Предстои да въведем софтуер, който ще позволява електронно извършване на всяка процедура. Така ще остава следа и във всеки момент ще се знае кой одитор какво прави. За ръководтвото пък ще се знае как е гласувало при приемането на одитните доклади- ще обявяваме на сайта кой е имал отрицателен вот, с какви аргументи. Така никой няма да може да ни обвини, че се манипулират одити и доклади.

- Отбелязвате 20 години юбилей от възстановяването на Сметната палата. Какво си пожелавате?

- Благодаря на всички колеги, които възстановиха одитната институция от “гола поляна”. Имам амбицията да припомня, че Сметната палата не виси във въздуа, а сме контролен орган на парламента. А това означава, че нашите доклади трябва да се дебатират в парламентарните комисии и да бъдат основа за законодателни инициативи.